söndag 5 september 2010

Kantareller




Jag och Mange hittar aldrig några mängder kantareller. Det kan ju iochförsig bero på att vi har en vild Levis med oss i skogen. Och han tröttnar ganska fort eller så tröttnar föräldrarna på att springa eller klättra efter honom uppe i träden
Men kantareller vill vi ha så därför har jag köpt drygt 3 kg kantareller av våran söta städerska från jobbet. Hon är världens gladaste och sötaste lilla thailändska. Rensade och klara för
120:-/kg. Det var ett superbra pris tycker jag.
Igår gjorde jag en supergod paj för andra gången. Den 1:a gick åt som smör i solsken på kräftskivan förra helgen.
Ingredienser:
  • 1 l färska kantareller
  • 2 dl purjolök i tunna skivor
  • 3 ägg
  • 3 dl grädde
  • 1/3 tsk salt
  • 1 krd svartpeppar
  • 1 msk färsk timjan
  • 4 dl riven västerbottenost.

Smörfräs kantarellerna, fräs purjon för sig. Vispa ägg, grädde, salt, vitpeppar och timjan. Blanda ner 2 dl av osten. Lägg resten av osten i pajskalet som du redan har förgräddat 15 i ugnen. Efter det på med purjon och 1/2 av svampen. På med grädd och ost blandningen. Toppa med resten av kantarellerna. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 min, 200 grader. Pajen ska bli gyllenbrun.

Till pajen serverar du en sallad och en färskost sås med 1 del gräddfil, 1 del kessella, färsk dill och finhackad rödlök.

Kram /Marit

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det där ser ju riktigt gott ut!! priset är ju också oslagbart, vilken tur .-)
ha en fin vecka som kommer
kram Malin

Gedigo sa...

Det ser ju riktigt gott ut.Den skall jag testa nästa helg.

Ha en fin vecka.

HOUSE OF SVEA sa...

Häftig bild med de gult lysande kantarellerna. Det är ju bara så gott med "kantisar".

Pajen måste jag nog testa!

Kram Anna

Hem och Lycka sa...

Gud så gott. Mina föräldrar har plockat över 70 liter så vi har fått några liter av dem, mums!

kram Mia

Anna-Malin sa...

så mumsigt!!
nu blev jag genast hungrig :)

tack så mycket!
jag visste att det skulle
komma något men inte när,
och hur det skulle se ut.
är det jag som är på bild?
(hoppas inte ;)
eller är det mina kuddar?

nr. har ju inte kommit ut
i butik än så jag kan inte
kika :)

kram på dig!

Sandra sa...

Åh så gott, älskar kantareller! Men har inte haft tid att gå ut i skogen..