fredag 12 februari 2010

Kakel målning






Nu ska jag berätta hur jag gjorde med kaklet. Det verkar vara många som är nyfikna. Och en del visste inte ens att det gick att måla kakel. Jag vill bara säga att detta är inte en livslång lösning. Det håller inte hur länge som helst. Men för oss som vill kakla om men inte just nu, så är det perfekt.
  • Först tvättade jag hela kaklet noga med T-röd för att få bort allt fett.
  • Sen målade jag ett lager med grund färg.
  • Efter det 2 lager med ready snickeri färg lacknafta baserad.

Jag bröt min färg i S0500-N. En vit färg som går mot det gråa hållet. Det är även den brytningen jag har på mina bräd väggar i sovrummet.

Jag är fortfarande super glad över den stora skillnaden några lager färg kan göra. Det var någon som frågade om den gråa tapeten vi har i köket. Men jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var för märke på den. Jag vet bara att vi köpte den på Nordsjö.

Vi är nu klara med vår ombyggnad i butiken. Det blev så fint. Jag riktigt längtar till jobbet varje dag. Vi var ett gäng som hängde om. Bland annat våran lokala Lindex kändis, Ulrika. Hon är en otroligt sprudlande, glad och inspirerande "ensam mamma". Min besöksräknare har dragit iväg dom senaste dagarna till över 900 besökare per dag. Och jag tror jag vet varför. Kolla här .

Nu ska jag och grabbarna återgå till kalas baket.

Kram /Marit

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Marit!
Är själv sugen på att måla mitt kakel. Hur mycket betalade du för färgen?

/Elin

KRUSEDULL sa...

Ble virkelig fint på kjøkkenet ditt! Knalllurt å male flisene!

Marits vita skrin sa...

Hej Elin.

Nu har jag ganska bra rabatt på Nordsjö eftersom jag är stor kund :)

Men jag betalade ca 300:- tror jag.
Men som sagt det blir nog lite dyrare.

Mvh Marit

Vintage House sa...

hej,
Det blev så bra när ni målade om:)
jag ska måla om klinker i badrummet, får se hur det blir.
kram och en mysig helg till dig!
sandra

Körsbärsgården sa...

Hej Marit!

Kul att Du/Ni är nöjda med målningen: det blev verkligen stor skillnad och jättefint!
Vi målade kaklet i köket för flera år sedan och efter att ha tvättat mycket noga sandpapprade vi hela ytan med grovt sandpapper för att få en ruggad yta som grundfärgen sedan skulle fästa bättre i, enligt personal i färgaffären. Kanske gör det varken till eller från med det kan ev vara ett tips om nån funderar på att måla kakel.

Önskar Dig en skön helg och hoppas den blir trevlig på alla sätt!

Vänliga hälsningar från Karin som planerar för fullt inför stundande köksrevovering/ombyggnad. Spännande men mycket att tänka på och fatta beslut om. :)

Jenny sa...

Hej Marit!
Har inte kikat in här hos dig på ett tag, vad snyggt kaklet blev vitmålat! Det är ju en bra lösning att måla istället om man inte vill byta, det är en del jobb med det..

Ha en trevlig helg:)

Kram Jenny

sussi sa...

Tack för det. det vart super bra tycker jag.

Susanna sa...

Det blev verkligen bra! Undrar hur länge det håller? Iofs så har vi redan vitt kakel, men ifall man inte får fogarna rena så skulle det ju vara ett alternativ om några år....

Ha en skön helg!

Lev Vackert sa...

Hej vännen! Vi ville bara önska något litet från dig, ler. bilden under inlägget "en sockerbagare" då dina barn bakar och har mjöl i håret vill vi gärna ha till boken! Kram Ingela o Petra

Dicksonska våningen sa...

Superbra lösning!
Min svägerska har också målat sitt kakel och den färgen har suttit i många år innan hon bytte kakel.

Det blev verkligen ett helt nytt kök efter färgförvandlingen!

Trevlig helg!

Kram Annika

A. sa...

Supertack för att du delar med dig av såna här fantastiska knep! Jag har ungefär lika kakel som du (hade) och jag tycker verkligen inte om det. Jag skall köpa färg redan i morgon!

TACK!

Mvh

Anna