söndag 23 oktober 2011

Skruttunge

Usch och fy vilken helg vi har haft........


På Torsdag kväll började Levis klaga över att han hade ont i magen. Och det blev bara värre och värre tills han bara ligger och skriker. Så halv ett på natten bestämmer vi oss för att åka in till akuten. Där misstänker dom blindtarmen och vi blir kvar där i 4 timmar innan vi fick komma upp på barnavdelningen. Där blev det inte heller mycket sömn eftersom Levis hade så ont. Mange fick åka hem igen och jag blev kvar, utan vare sig mobil eller plånbok med mig. Glömde ju allting när vi fick så bråttom iväg. På morgonen bestämde doktorn att vi skulle Levis mage med ett ultraljud, och det fick vi vänta med till långt in på em. Jag gick faktiskt gråtande ut till sköterskorna, trött hungrig och som en lejonmamma och förklarade att min 3 åring hade 40 graders feber och att dom tametusan fick ringa ner till ultraljud och skynda på det här nu.......

När Mange väl kom tillbaka kl 15:00 på em fick jag äta min första måltid på 21 tim. Komiskt med tanke på att jag gjorde ett schemalagt inlägg på tors em här under som kom ut på Fredag morgon att jag älskar att äta mycket frukost, haha. Ultraljudet visade inte att det var en självklar blindtarm, nu misstänkte läkarna körtelbuk eller lunginflammation Lungröntgen nästa, visade negativt på den. Då klev en överläkare in och sa att dom vågade inte riskera blindtarmen så dom opererar ändå. Så 19:00 Fredag kväll opereras Levis. Efter 2 timmar kommer sköterskan och berättar att det var inte blindtarmen, utan körtelbuk. Ganska vanligt bland barn tydligen. Körtlarna svullnar upp i magen och kan göra lika ont som blindtarmen, men det är ett virus så man kan inte medicinera det.

På Fredag natt fick jag äntligen sova 6 timmar, det var en underbar känsla när jag vaknade ganska "utsövd". Och när Levis vaknade på Lördag så ville han ha frukost *lycka*

Gud vad jag längtade efter min pigga glada 3 åring som klättrar upp på biltak och bara håller på med bus här innan operationen. Han bara låg och tittade rakt fram och var så blek så blek.


Kram /Marit

29 kommentarer:

Jag och prinsarna sa...

Usch vad han såg bedrövad ut lillkillen. Stackars liten! Det är så himla jobbigt när ens små älsklingar har ont och man inget kan göra. Fabian klämde ju sin tå jätteilla i dörren här om dagen och fick åka in och sy, utan bedövning dessutom, och fy vad det var jobbigt att stå och se på när han skrek som värst. Hoppas Levis kryar på sig fort.
Kramar Emelie

Brunkullan sa...

Stackarn! Aldrig kul när kidsen är sjuka:(

Har legat inne ofta med båda mina pga astma och lunginflammationer. Minsta var ordentligt sjuk som 1,5 åring och det var först efter han blev bättre som de berättade att de inte vetat åt vilket håll det skulle gå!!! Trauma!

Körtel buk fick vi in många barn som hade, när jag jobbade på IVA.
På nätterna hade vi även uppvakningen, och då kom de där barnen som blitt opererad för blindtarm, men det visat sig vara körtlarna som var inflammerade. Vanligt, och även om det kan kännas dumt att operera i "onödan", så får man se det som positivt att de tar det säkra före det osäkra. Och än mer positivt är ju att nu är ju ändå blindtarmen borta, så kan inte den spöka i framtiden:)

Kram och krya på lillkillen
Susanne

Kviddevitt sa...

Kramar till Levis! Och till hans fina lejonmamma... Hoppas han blir kry och sig själv snart.

Barn & Inredning sa...

Å fy katten Marit ....det är så fruktansvärt när ens barn blir så här sjuk . Man blir maktlös och lite liksom. Jag är nog som du en lejonmamma ...uch!! Krya på söta Levis ....hoppas han repar sig snabbt....
Många styrke kramar Malin

niinaslycka sa...

Ååh stackars er, hoppas han kryar på sig snart.
Styrkekramar till er alla!
kram Niina

Jag och prinsarna sa...

Stygnet är borttaget och de sa att det läker fint men jag tycker inte att det ser så himla fint ut alltså. Tån är lixom lite blå och knölig än och nageln hänger ju på sniskan. Men barn läker ju så himla bra så det kommer säkert bli jättebra när det läkt klart. Hur går det för Levis som är nyopererad då? Jag tycker det är så himla otäckt när de söver små barn. Misstänker att jag skulle gråta floder om jag fick lov att vara med om det.
Kram Emelie

Tigrinnan sa...

Misstänker att ni varit i Falun. Jättebra avdelning, men visst är det kasst med maten! Du skrev att du inte hade nån plånbok med dej, vilket jag vet gör att du inte får äta. Det är bedrövligt...
Skrev en lapp i ris/ros-lådan där förra veckan med tips om att dom i Uppsala låter föräldrarna äta och sen betala vid hemgång. För vem tänker på att packa matlådor eller ta med pengar när ens barn är sjukt!? Och vem kan gå ifrån sitt sjuka barn för att hämta mat på andra sidan sjukhuset!?

Hoppas han piggnar till fort!

Elin sa...

Usch vilken helg! Hoppas han kryar på sig fort nu lillen, gör så ont i hjärtat när barn blir så sjuka :(
Kram på er!

Anna-Malin sa...

men å vilken otur...men tur att det blev bra till slut.

själv satt jag på akuten med lillebror i fredags.
jämfört med dig gick det snabbt.
bara tre timmar tills vi
kunde åka hem.

krya på er.

kram.

Nellie sa...

Körtelbuk har min stora kille haft under sin uppväxt. Är 19 idag! Otaliga resor vi haft med sonen till sjukhuset i storstan, 7 mil bort. Feber, hemskt ont i magen, jämmer och gråt. Man vet inte om man ska stanna hemma och ge smärtstillande suppar, eller åka in o kolla om det är blindtarmen. Och eftersom man aldrig vågar chansa så slutar det ju alltid med resan. Och 14 mil t.o.r. genom natten. Helst blev han sjuk på kvällen... När det till slut var blindtarmen så hjulade jag genom sjukhuskorridoren av glädje. Världens knäppaste mamma, jag vet!!! Hoppas att din lille kille har kryat på sig nu.

Radhusdrömmar sa...

Usch stackars er!!!
Det finns ju inget värre än när barnen är sjuka och man bara vill hjälpa dem.

Stooooor KRAM!

Johanna

annis sa...

Stackars lilla hjärtat!!

Moodboardwithflowers sa...

Stackare.. att man ska behöva vänta så länge tycker jag är så sjukt. Att ha så ont så länge.. Förstår att tårarna kom, och utan sömn och mat.. Fyyy!Skönt att lillen är bra nu!

mariasvitabo sa...

Stackarn! Det är så jobbigt när de är sjuka! Att vänta när de har ont är inte roligt:( krya på er!

Kram

Pieni Lintu sa...

Stackarn!!!! Låter hemskt!!!

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

stackars liten♥ hoppas han mår bättre. man önskar att man kunde göra ett byte då man ser att de små liven lider..Hoppas ni får en bra vecka.Kram

Hem och Lycka sa...

Stackars liten.. Han får krya på sig! Kram Mia

Emelie sa...

Stackars stackars stackars liten skruttiplutt. :( Åh det gör ju så ont i hjärtat när en lille har ont och man inget kan göra...

stor kram från mig
Emelie

Anonym sa...

Men fy sjutton. Precis samma sak hände oss för två veckor sedan. Vår lilla Alma bara låg och skrek en kväll och det blev bara värre och innan vi åkte in till akuten kom febern. Vi satt på akuten 4 timmar innan vi blev inlagda vid halv tre på natten. På morgonen var hon mycket piggare och de berättade att många barn kommit in med samma symtom sista tiden och att det var ett virus som gick. Men det gör ont i en när det inte finns nåt man kan göra annat än att stryka över ryggen eller killa i håret. Hoppas ni snabbt blir friska.

Kram kram

ansku sa...

Stackars lilla Levis. Hoppas han mår bra nu!

Kram

Ansku

Lisa sa...

Lilla hjärtat!
Jag är van att se en Levis som sprudlar av energi och glädje. <3<3<3
Krya på er så ses vi snart. Kramar i massor.

Inredningsfrun sa...

Å lilla gubben då! Usch jag bara ryser när jag läser vad du skriver. Det finns inget värre än när ens barn har ont och är sjuka.

Hoppas att er lilla goding blir pigg fort, fort.

Tänker på er!

KRAM

Anonym sa...

Fy då, det är ju bara så jobbigt när ens små inte mår bra. Hoppas att han återhämtar sig fort! /Jennifer

Mitt skabbiga chica hus sa...

Usch fy farao. I know the feeling. Elly låg ju inlagd på falu lasarett 3 dygn förra sommaren klorförgiftad. Okontaktbar och likblek när vi körde in i 180. Fyy faaan.

Så skönt att höra att din lilla skritt är på bättringsvägen!
Kraaam!

Villa Hemma sa...

Usch, känner med er! Vår lilla Ville blev sövd förra veckan o man känner sig så hjälplös. Där sitter de små i landstingskläder o ser ynkliga ut o man vill själv bara gråta.
Nyttigt att uppleva vården "fr andra sidan" för mig i branschen....

Kram

Anonym sa...

Kram till er! Hoppas han kryar på sej fort! Ha det gott, kram jejja

Ett hus i vitt sa...

Men lilla vännen, jag blir alldeles tårögd. Fy så tufft för er allihopa. Skönt ändå att det gick bra och jag önskar att han kryar på sig nu fort fort.

Kram, Anette

STILinredningochdesign.blogspot.com sa...

Fy fasiken vad trist! Hoppas han blir frisk snabbt!

Kram till er alla
va rädd om varandra

Everyday living etc. sa...

Skrutt då! Stackars, stackars liten. Hemskt att behöva ha ont och ligga på sjukhus. Hoppas han redan är piggare och mår bättre.

Kram Linnéa