måndag 28 mars 2011

I killarnas rum just nu



Där står just nu världens största kartong-koja. Pappa-Mange har tagit hem 2 stora kartonger från jobbet som har blivit ihopbyggda till en gigantisk koja. Killarna älskar den. Mamma-Marit tycker väl såklart det är jätte kul att dom har så roligt med den.....även om den inte är sådär värst super duper snygg.Levis säng har flyttat in till storebrors rum

Och såhär har det sett ut varje kväll när vi går ner för att titta till dom. Dom kryper ner till varandra och somnar ihop. Söta go-ungar. Dom kan verkligen bråka ibland, men det är så underbart att se hur mycket dom älskar varandra.


Hej

Jag läste hos Julia ikväll att hon upptäckt sina bilder på en annan blogg. Alltså att nån har tagit Julias foton på hennes hem och låtsas som det är nån annans. Varför gör man så?

Tycker det är väldigt obehagligt..... Jag är ju en av många som ibland lägger ut bilder på barnen. Och jag blir så osäker när jag läser att det finns sådana människor. Hur gör man för att inte bli utsatt för sånt? Känner mig väldigt kluven faktiskt. Jag vill ju kunna dela med mig av en del av mitt liv, absolut inte allt. Jag vill inte vara en bloggare som berättar allt om mig själv och min familj. Vissa saker vill man hålla för sig själv, iallafall jag. Men jag antar att jag får räkna med att mina bilder kan bli bestulna av andra.

Hur tänker ni angående det här?

Kram /Marit

26 kommentarer:

Stina sa...

Ja, det är inte klokt alltså hur en del håller på.:-(

Söta grabbar har du och klart att de älskar kojan.:-) Stina

Ellinore sa...

Marit, sätt en logga på bilderna. Det har jag sett att många gör. Iof kan de kanske redigera bort den, men inte om du sätter dem på lämpligt ställe. Förjävligt att det ska behövas dock. Man kan ju anmäla också. Upphovsrättslagen.

Kramar till fina, fina ni!

Kviddevitt sa...

Vilka riktiga myspojkar. Härligt att se. Filli och Milo "nattar" också varandra då och då :) Kram.

Det vita dårhuset sa...

MEN gud vad gulligt!!! Skulle mina aldrig göra....Skulle nog slåss även i sömnen *fniss*.

Visst är det obehagligt när människor "trampar" in i våra liv på DET sättet! Fräkt som fan med andra ord!!
Alla vi bloggare som väljer att visa bilder på oss själva och barnen är ofentliga.
Spelar ingen roll hur öppen man är..., visar man upp sin familj blir man sårbar.
Många tror att jag är som en öppen bok och "känner" mig när man träffas men INTE då!!
Jag väljer noggrant vad jag vill ofentligheten ska veta (även om det är mycket mer än dom flesta)och folk vet inte hälften av mina åsikter elelr värderingar. En blogg för mig kommer alltid vara en yta där jag gallrar ur verklighetens tankar och händelser....Fast jag väljer vara mer öppen än många... Vill någon använda sig av det så kan jag bara önska dom allt gott.
För hur det än är så är det ingen frisk människa som gör på detta vis.

Jag blir förvånad över hur dom kan bete sig men känner samtidigt lite empati.. Stackars människa kan ju inte ha ett bra liv :/

Hoppas det började och slutade där bara!!

Kram Erika

enteskedvardag sa...

Låter ju helt sjukt! Och sorgligt på samma gång. Knäppt eftersom det ju går att spåra vem som "äger" bloggen, om man nu hittar den vill säga.

Jag försöker komma ihåg att sätta en logga, men man vill ju inte förstöra bilden för mycket. Som nån annan sa - man kan ju alltid anmäla. Eller fråga den som bloggar.

Ps, tack för en bra blogg, jag har följt den i flera år innan jag vågade starta en egen. Och åhhhhh vad roligt det är. Jag är fast!!!

Kram, Lotta

enteskedvardag sa...

Låter ju helt sjukt! Och sorgligt på samma gång. Knäppt eftersom det ju går att spåra vem som "äger" bloggen, om man nu hittar den vill säga.

Jag försöker komma ihåg att sätta en logga, men man vill ju inte förstöra bilden för mycket. Som nån annan sa - man kan ju alltid anmäla. Eller fråga den som bloggar.

Ps, tack för en bra blogg, jag har följt den i flera år innan jag vågade starta en egen. Och åhhhhh vad roligt det är. Jag är fast!!!

Kram, Lotta

Vita maränger sa...

Jag tycker detta är otrevligt hur man kan vara så dum och göra sånt.
Jag sätter en logga på mina bilder...vet dock inte om detta skulle vara nått hinder men det borde bromsa dom iallfall...
Kram
Caroline

Emelie sa...

Vilka små sötisar! =) Måste vara toppen att slippa sova själv...Hihi!
Och ja stora koj/kartonger får man nog tyvärr stå ut med...

Läste också på Julias blogg och det är helt sjukt. Kan inte förstå hur någon änns kommer på ideén. Men man måste väl ändå fortsätta på sitt vis....eller? Vem har annars vunnit... Nej, jag vet inte - det är svårt!
Men du ha en toppen dag! =) kram emelie

Anonym sa...

http://www.letsdeal.se/deal/1306865/

Tipsar om en bil som jag tycker passar i ditt hem och till dina pojkar. Om inte annat är det en fin inredningsdetalj...

Ett hus i vitt sa...

Men oo så söta pojkarna som sover tillsammans :-). Det finns nog inget annat som känns så gott ihjärtat som när ens barn visar att de älskar varandra.
Här kom det ett spontant från lille bror till storebror i bilen på väg hem från dagis:
Du är så söt Albin. Jag älskar dig.
:-),

Hoppas du får en fin dag!!
Kram, Anette

Helena - ullvi32 sa...

Vilket sött barnrum, och så söta pojkar i sängen :)

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Det var det fräckaste. Fult gjort! Skaffa ett eget fint hem, tänker man!
Kan du inte chabby chica till kartongerna!? Då passar dom bra in!! :) Hihi!!
Ha det fint!!

ansku sa...

Hej,

Så söta dom är tillsammans!

Visst är de sjukt! Det är egentligen skrämmande att alla har tillgång till ens bilder - ibland kan jag faktiskt vara lite rädd att lägga ut barnens bilder på bloggen & facebook.. Sorgligt om bilder på barnen skulle hamna på fel ställe! Usch, vill inte ens tänka tanken. Visst, man kan ju sätta en logga - men hur enkelt är inte det att redigera bort - i så fall får man väl ha loggan mitt på bilden ;)

Ha en bra dag!

Kram Ansku

mia sa...

Så söta killar du har!!
Ja det är hemskt, själv skulle jag dock aldrig lägga ut bilder på mina killar, varke i min blogg eller på fb...det är en sjuk värld därute...
Skånekram!

Emmas idéer sa...

Marit:

Man kan ( jag ska leta reda på länken) via en länk på sin blogg göra så att bilderna inte blir högerklickbara, dvs ingen kan klicka på dem för att spara ner dem men man kan däremot förstora dem som vanligt & de förstörs inte av loggor som ändå är lätta att redigera bort.

Jag brukar ha den länken på mina Hugobilder. Sen kan man lägga in den så den gäller hela bloggne vilket är kanon.

Försöker någon högerklicka på din bild för att spara ner så kan ett meddelande komma upp där det står att ingen får låna dina bilder osv.

Kram

Barn & Inredning sa...

Hääärligt att se Marit....
Kreaktiv man du har...och jag kan tänka mig att det var bättre än alla leksaker i världen just nu!!
Syskon kärlek på gått och ont,men riktigt gått när den är som bäst.
Precis i den stund när de känner att tryggheten är hos varandra...ljuvligt!!
Söta små "pågar"(skånska)pojkar ni har Marit.

Håller med dig helt & hållet om Julia...fy så trist.Låt andras vara!!

Kram Malin

Julias vita drömmar sa...

Ååå så fina fina fina killarna är, syskonkärlen är underbart!

Jag såg inga bilder från dig där som tur är! Hon hade väl helt enkelt inte hittat din blog...


Jag är väldigt intresserad av just det där med att man helt enkelt inte kan högerklicka på bilden. Märkning leder ingenstans om man inte märker mitt i bilden och då försvinner hela poängen för min del. Kan inte du höra av dig om du får veta mer om det där för det vill jag verkligen göra.

Kojan är ju kul, vi brukar också ha lite installationer härhemma :)

Många kramar!

Anonym sa...

Hej!
Så himla fin sänghimmel ni har. Vart har ni köpt den, har letat massor efter en fin enkel vit.
Må så gott
Kram

Emma - white avenue sa...

Vad söta killarna är när de sover tillsammans! Riktig syskonkärlek!

Ja, det är riktigt obehagligt när vissa tar sig friheter som inte är tillåtna. Själv har jag valt att vara anonym på min blogg samtidigt som jag gärna vill visa upp mig för det blir så mycket mer personligt då. Alltid roligt att få ett ansikte till en blogg. Så fortsätt gärna med dina fina bilder! Det uppskattas verkligen! :) Vi får hoppas att vi får ha våra bilder i fred i framtiden!

Stor kramis, Emma

kaos i ett vitt hus sa...

hej, hej.
mina killar har precis lekt sönder en liknande koja härhemma. superkul och gratis men håller med om att de inte är så vackra. men äsch, det står ju inte så länge ;)
min lille "upptäckte" direkt när jag hämtade upp flyttkartonger från källaren för att rensa. en av dem är numera hans kattbur.. ;)
kram, ninna

Emmas idéer sa...

http://emmasideer.blogspot.com/2011/03/hogerklicksskydda-din-blogg_30.html

Har gjort ett inlägg som hjälper dig att högerklicksskydda!

Kram

linnea-maria sa...

:D Det är något speciellt med barn och stora kartonger. Lillkillen fick en dator häromdagen och jag fick ABSOLUT inte ta kartongerna, de skulle han ha. Och förpackningsmaterialet, det var nån slags flytväst som man kunde trä på kroppen eller ett vapen att trä på armen....
Ja det är obehagligt och trist när folk snor bilder. Vilka fattiga människor det måste vara.
Jag undviker att ha mina barn på bild, kanske när de blir lite större och kan välja själva. Jag har också funderat på att sätta vattenstämpel på bilderna men de går ju alltid att "fixa" bort. Jag tror att man kan låsa bilderna också på något sätt, vet inte hur bara ;) Vi kanske får ta reda på det. Kram /Therese

Anonym sa...

Underbara älskade barn<3 Syskonkärlek är härlig. Och oersättlig. kram Carro

kjersti sa...

Hei vennen:)

Har du sett for søtnoser;)
Så herlig.... Gleder meg bare sååå til Lukas får sin lillebror, og å se søskenkjærligheten mellom dem♥
Hadde ofte min lillesøster inne hos meg da vi var små, og det var alltid kos:)

Herregud, hvilket sykt menneske dette må være...?!?!
Veldig synd jeg ikke rakk og ta en titt før den ble slettet...

Ønsker deg en deilig kveld,
KRAM

Skywalker sa...

Hej!

Ville bara tacka för finfin blogg och ge ett litet tips. Man kan någonstans på sidan (inte på varje bild alltså) skriva att allt material som publicerat är upphovsrättsligt skyddat och inte får användas utan tillstånd. Det skyddar inte mot att bilder används, men om det upptäcks har man lättare att vidta åtgärder - t.ex polisanmäla. Annars finns en risk att det rent upphovsrättsligt inte anses som intrång och alltså helt ok att "låna" bilder (om fotografens namn anges) eftersom det kan anses som att bilderna gjorts tillgängliga för allmänheten genom att publiceras på din blogg.

Kram!

Anna

Sandra & Zepplin sa...

Vilka underbara pyjamasar :)
Får man fråga vart ni köpt dom?