torsdag 28 maj 2009

Såhär gjorde jag med bänkskivan


Det var flera av er som frågat hur jag gjorde med bänkskivan. Både på mail och bland kommentarerna. Så därför kommer en liten beskrivning. Observera att jag är inget målar proffs... Långt ifrån.
Jag får ganska ofta mail om hur jag gör när jag målar. Och jag kan säga att om jag tittar på möbler som jag målade för flera år sen så skäms jag.... Man lär sig ju mer man målar alltså ;)

Men mina bästa redskapen är:

  • Slipmaskin
  • Målartvätt
  • Riktigt bra penslar,Anza är jätte bra
  • Vit grundfärg från Nordsjö, den målar jag allt med

Här kommer bänkskive-beskrivning:

  1. Först slipade jag av hela min oljade ekskiva med en liten slipmaskin för att få bort så mycket av den gamla oljan som möjligt.
  2. Sen tvättade jag den med T-röd för att få bort ännu mer rester av den gamla oljan.
  3. Därefter börjar det roliga. Att lägga på färgen. Som i det här fallet var ett färgat vax. Jag la på 4 lager med vaxet. Och den skulle torka i 24h mellan varje strykning, så det tog sin lilla tid. Jag la på vaxet med en helt vanlig svamp i träets riktning. Jag har mer än hälften av vaxet kvar så den är väldigt dryg, jag har ca 6m bänskiva. Vaxet kommer ifrån Nordsjö.
  4. Efter önskat antal lager ( hur vitt du vill ha) så ska bänkskivan oljas in, och jag köpte en olja från samma fabrikat. Den gör att bänksivan blir ännu mer tålig mot väta.

Tack för all positiv respons. Och ja. Karln är super nöjd. Han satt igår och tittade på före och efter bilderna på bloggen och tyckte det blev hur bra som helst, haha.

Kram/ Marit

12 kommentarer:

bea-cici sa...

takk marit for malertips til benkplaten. det er nok mange av oss interiørbloggere som har vurdert å gjøre det samme. Så dine tips blir i alle fall lagret hos meg.
ha en fortsatt fin dag.
klem fra nord-norge

Anonym sa...

Det blev så snyggt marit, stor skillnad. Fast själv törs jag inte göra några såna ändringar är såå feg men trivs ifs med ekfärgen med även om det är lite mörkt.
Kram Marie J

NICOLINAS BONING sa...

Jättesnyggt (jag gillar inte heller när det blir för orange)nu när det harmonierar så bra tillsammans med övriga köket!!!
Tänk att dom där karlarna ska vara så bångstyriga när man har en bra idé;-)

Hälsn Birgitta

VITA NYANSER sa...

Den där oljan och pigmentet hade vi till golvet. Den var superdryg att lägga på tyckte jag, den var inte så lättutstruken på golvet, men till sist funkade den och jag är jättenöjd!

Kram l-l

Ida sa...

Vad gullig du är som delar med dig. Det är en av sakerna som gör mig så glad med bloggvärlden, att alla är så generösa och hjälpsamma. Får väl se om jag får chansen att göra likadant. Kanske måste skicka iväg sambon ngn helg först.

Ha det så gott.
Kramar Ida

Signe 1 sa...

Hej Marit! Åhh vad kul att du delar med dig av ditt fina projekt, jag kommer göra som du en vacker dag, men just nu ligger jag lågt;-) Min man reser en del i jobbet, men när det blir lååångtripp slår jag till, *fniss*. Det ser så enkelt ut, men jag kan tänka mig att det var ett jäkla jobb i praktiken...Må gott!Kram kram Sofia

Fröken Fräken sa...

Jag stämmer in i hurrakören över hur fint det blev med vitlaserade bänkskivor! Det gråa kaklet kom också till sin rätt på ett helt annat sätt nu. Roligt att höra hur den andre hälften reagerade.. ibland tror jag att vissa herrar har lite svårt att förstå hur fint det kommer att bli när det är färdigt.. när en sak är å idéstadiet tittar de mer på en som om man är tokig... ;-)

MonaA sa...

Det blev verkligen kanonsnyggt med de laserade bänkskivorna hos er!
Åhh vad bra att du skrivit hur du gjorde och vad du använt dig av! Tack för det!! Jag kommer nog också att lasera våra bänkskivor så småningom, istället för att köpa nya som ju är så dyrt, men just nu har vi så många uteprojekt, så jag får nog vänta till hösten! Tills dess kan jag nog stå ut, nu när jag funnit en lösning på problemet!

Kram kram

Mitt smultronställe sa...

Men så fint det blev i ert kök!!!
Blev jättesnyggt med den laserade bänkskivan!!

Hoppas du får en varm och skön helg, kram Camilla.

I mitt hjärtehem sa...

Hej Marit! Blev jättefint, bra att du stod på dig och vågade trotsa mannen :0)
Jag är nybörjare i "vitmålning" och hade ett proffs sett mina projekt hade han nog fått dåndimpen, men jag får väl låta bli att bjuda hem nån som förstår sig på det tills jag övat upp mig...
kram åsa

Krusidull sa...

Tack för beskrivningen.
Kram
Krusidullan

Anonym sa...

HEj!

Du har gjort så JÄTTEFINT i ditt kök!!!1
JAg sitter med penna och papper och försöker febrilt rita av din planlösning!
Finns det nån chans att det kommer bilder från matdelen mot köket, och matdelen??
Jag har själv sett ut Epoqs kök Shaker vit, och det är väldigt likt ditt!!
MYCKET inspirerande bilder! Tack!
/Helena