lördag 26 februari 2011

Laxsoppa med räkor och kanel

Färsk lax i tidningspapper och färska räkor är vad som gäller här hemma. Slår fryst från butiken med hästlängder. Varje Fredag åker vi förbi vid fiskhandlárn och köper nånting mumsigt.

Nu ska jag dela med mig av receptet på den godaste soppan som finns. Jag har fått receptet av Magda. Och jag har tappat räkningen på hur många gånger vi har gjort den nu. Men vi tröttnar aldrig på den. Eftersom jag gjort den så många gånger så höftar jag jämt med ingredienserna. Jag har tom tappat bort exakt hur mycket det ska vara i. Men jag ska försöka få till det för er.


Recept

Ingredienser:

  • Färsk lax för ca 4-5 personer
  • Färska räkor, 1/2 kilo oskalade
  • 1 stor gul lök
  • 5 morötter
  • 2 vitlöksklyftor
  • Olivolja, ca 3-4 dl
  • Honung, ca 1dl
  • 1/2 tub tomatpuré
  • Kanel ca 2-3 msk
  • 1 buljongtärning (grönsak)
  • 1 pkt krossade tomater
  • 1 l vatten
  • salt och peppar

Riv morötter grovt och finhacka löken. Häll olivoljan i en stor kastrull. Fräs sedan morötter och lök. Pressa i vitlök, tillsätt honungen, kanelen och tomatpurén. Kom ihåg att inte snåla med honung, olivolja och kanel. Det är det här första mojset som sätter smaken på hela soppan. Salta och peppra. Låt det gotta ihop sig ett par minuter.

.Smula sedan i buljongtärningen (Coop har en grönsaksbuljong utan tillsatser och som är ekologisk från märket Bio food) Häll i krossade tomater och vatten. Låt soppan stå och puttra ett litet tag. Tillsätt sedan laxen som är skuren i 2*2 cm stora fyrkanter. Låt soppan puttra i 30 min. Alldeles innan servering tillsätter du räkorna.

.Servera med en klick creme fraiche och mycket gott nybaktbröd som man kan doppa i soppan. Och glöm inte det vita iskalla vinet. Tips: Comic strip, super gott vitt vin :)

Berätta gärna vad ni tyckte om den. Vi skäms nästan för vi gör den så ofta;)

.

Kram /Marit

10 kommentarer:

Mina drömmars hus sa...

Tack för receptet. Det ska jag prova. Vi har många recept som vi gör ofta men det beror väl på att dom är så goda.
Ha en skön kväll
AC

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Åhh de lät som en mumsig gryta de ;) Ska verkligen pröva ditt recept.. Älskar fisk soppor/grytor i alla slag.. Och vist ska de va färskt..
Trevlig helg..
Kraaam Linda

♥ Min lilla Stuga ♥ sa...

Tack för tipset, det låter väldigt gott. :)

Ha det gott. :)

Lady Grey sa...

T o m jag som inte är så förtjust i fisk och skaldjur blev lite lockad att testa, låter faktiskt riktigt gott!

Hälsningar från Lady Grey

malin sa...

jag har lite svårt för kanel i mat, men trots det så ska jag ge den en chans! Det får bli fredagens middag tror jag!

mina finaste. sa...

Det låter jättegott!! Jag älskar fisk och skaldjur men ibland går det lite på rutin vad gäller recepten och då blir man så glad för tips:)

Ha en fin dag!
Kram Marie

Mari sa...

Detta blir våran söndags lunch. Då vi köpte färsk lax igår men istället för räkor blir de nog havskräftor i då de också ligger i kylen och väntar på att bli ätna.

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Åh, vad gott det både lät och såg ut!!

Vita maränger sa...

Den ska jag testa nån dag...vår son älskar skaldjur så det blir ju toppen =)
Kram
Caroline

Industri house sa...

Tack för receptet!! Det låter jättegott, det måste vi bara testa här hemma!! Må så gott, kram jessica.